"Пісня про Гайявату"
Генрі Лонґфелло "Пісня про Гайявату" (1855) - «національне обличчя Америки»
1) Історія написання поеми сягає ще часів ранньої творчості Г.В.Лонгфелло. У цей час письменник з зацікавленістю вивчав історичні, етнографічні і фольклорні матеріали, захоплювався культурою індіанців. Він "зустрічався з індіанськими громадськими діячами. Багато легенд, що згодом будуть використані у поемі, Лонгфелло почув від вождя одного індіанського племені. Для свого твору Лонгфелло використав записи відомого вченого й багато років прожив серед оджибвеїв.
"Пісня про Гайявату" — це не просто переказ давніх легенд. Лонґфелло надав своєму творові довершеної поетичної форми, достеменно передавши - світосприйняття і почуття первісних дітей землі.
Поема принесла поетові світову славу. Про Лонгфелло говорили, що він відкрив американцям Америку в поезії, адже в його творі із співчуттям і захопленням розповідається про життя тих, хто споконвіку жив на американській землі.
Навіть в далекому Китаї витончені віяла прикрашали рядками із поеми Г.Лонгфелло.
У поемі "Пісня про Гайявату" ми опиняємось на південному березі Верхнього озера, в далеких лісах Північної Америки, потрапляємо у фантастичний світ вірувань і легенд індіанських племен дакотів, ірокезів, оджибвеїв...
2) Жанр. Лонгфелло творчо переосмислив давні перекази, наситив новими образами, символами, опоетизував. І його поема — це поетичний переказ індіанських міфів, самостійний літературний твір, який слугує даниною пам'яті предків, написаний з метою збереження тієї «золотої нитки», що зв'язує різні покоління.
Поема – це ліричний, епічний або ліро-епічний твір з ліричним або оповідним сюжетом, у якому зображені значні події й яскраві характери.
Міф — оповідання про минуле, навколишній світ, яке описує події за участю богів, демонів і героїв та історії про походження світу, богів і людства.
Легенда — жанр літератури і фольклору. Малосюжетна фантастична оповідь міфологічного, апокрифічного чи історико-героїчного змісту з обов’язковою спрямованістю на вірогідність зображуваних подій та специфікою побудови сюжету на основі своєрідних композиційних прийомів (метаморфози, антропоморфізації предметів, явищ природи тощо).
3) Головна думка поеми — заклик до єднання і припинення племінних чвар.
4) Національні традиції та звичаї. Розфарбовування індіанців у яскраві фарби перед боєм; традицію викурювати люльку згоди на знак установлення миру. Опис індіанських звичаїв, традицій, одягу вносить у текст поеми неповторний національний колорит.
5) Образ Великого Духа Гітчі-Маніту. За віруваннями індіанців, він створив усе живе на землі й послав до людей Гайавату, ім'я якого означає «пророк», «учитель». Мета Гітчі-Маніту - припинити сварки. Він не тільки виконує місію миротворця, а ще і вчить людей жити у мирі.
Епітети: могучий, милосердний; гіперболи: проводить путь річці, одламав рукою камінь, від подиху гойдаються віти.
Головні риси характеру Гітчі-Маніту: розум, мудрість, урівноваженість, гуманізм, сила, мужність.
Прийом протиставлення (контрасту), або антитези.
Сила — безсилля, згода — ворожнеча, мудрий творець — нерозумні діти.
Антитеза дає можливість підкреслити спокій, розум Гітчі-Маніту і войовничість, агресивність індіанців.
6) Вислів «люлька згоди», «викурити люльку згоди» — означає помиритися, укласти мир. Слугує визначенням миру, дружби, злагоди у стосунках між людьми.
7) Образ Гайавати в індіанській міфології
У роботі над поемою Лонгфелло спирався на індіанські міфи про Гайавату.
Він писав: «Гайавата — людина дивного походження. Він був посланим до індіанців, щоб розчистити їхні річки, ліси і риболовні місця, навчити народи займатися мирний ремеслом. У різних племен ця людина була відома під різними іменами: Тісвавоп, Свіаво, Тапавозо, Тачепауиадоп, Гайавата, що означає пророк, учитель. У цей старий переказ я вплів й інші цікаві індіанські легенди... Описувані події відбуваються в країні оджібвеїв, на південному березі Верхнього Озера, між Мальовничими Скелями і Великими Пісками».
Гайавата як реальна особистість За твердженням учених, Гайавата — історична фігура. Він жив у XVI ст., був вождем племені онондагів і залишився в пам'яті нащадків завдяки тому, що піклувався про щастя, мир та процвітання індіанських народів. З його ім'ям пов'язують створення Ліги ірокезьких племен, основним завданням якої було встановлення миру на американському континенті. Ліга об'єднувала п'ять племен. Відомо також, що на раді звучав гімн, що починався словами: «Ми прийшли, щоб привітати Мир і подякувати йому».
Головному героєві поеми — Гайяваті, сину Місяцевої дочки Венони і Західного вітру— властиві найпрекрасніші і найблагородніші риси. Він — уособлення кращих людських чеснот.
8) Видатні перекладачі «Пісні про Гайавату». Серед кращих перекладів можна назвати роботи І. Буніна («Песнь о Гайавате»), О. Олеся («Пісня про Гайавату»), Панаса Мирного («Гайавата», версія за мотивами поеми Лонгфелло).
Легенди індіанців
1. Легенда індіанського племені дакотів, записана у верхів’ях річки Міссісіпі, яка покладена в основу розділу «Люлька Згоди»
Великий Дух Гітчі-Маніто зібрав разом усі індіанські племена, став на вершині Червоних Скель, взяв від бескиду шматок каменю, зробив величезну люльку і закурив її. Дим котився над людьми. Гітчі-Маніто спрямовував його на північ, на південь, на схід і на захід і говорив людям, щоб вони зробили з цього красивого каменю люльки згоди і ніколи більше не піднімали томагавкі чи ніж один проти одного.
2. Для індіанців звичай курити тютюн зі святкової люльки мав дуже велике значення. Ось як цей ритуал описано в легенді «Володар вовків»:
«Чаклун приніс калюмет — люльку дружби, оздоблену багатим різьбленням, орлиними кігтями та перами, натоптав її тютюном, запалив, міцно затягнувся і випустив дим на чотири боки світу — туди, де країни чотирьох вітрів, потім дмухнув у небо, а матері Землі віддав решту диму. Люлька переходила з уст в уста, і кожен з вождів так само випускав дим».
3. Із "Молитви про Стежку краси"
Щасливо в дощах рясних пройду,
Щасливо у хмарах густих пройду,
Щасливо у злаках багатих пройду,
Щасливо Стежкою краси я пройду,
Щасливо я пройду!
Все попереду- прекрасним будь.
Все позаду-прекрасним будь.
Все, що нижче, - прекрасним будь.
Все навкруг - прекрасним будь.
Піснею своєю Красу пробуджуючи,
У Красі завершую.
4. Словник
- Перст — палець руки.
- Цибух — порожнистий стрижень люльки.
- Поквана (індіан.) — Люлька Згоди.
- Чоктоси, Команчі... — назви індіанських племен Північної Америки.
- Сарна — гірська коза.
- Казарка — птах родини качиних.
- Томагавк — метальна зброя індіанців у вигляді кам'яної або металевої сокирки чи палиці.
Пісня про Гайавату характеристика образу Гайавати
- Чому ж головним героєм поеми став Гайавата?
- Хто був батьками Гайавати?
- Чому герой відправився на битву з власним батьком?
- Які подвиги здійснив за життя Гайавата?
- З якими героями світової міфології його можна порівняти?
- Чим, на вашу думку, Гайавата відрізняється від них?
Гайавата
|
Геракл
|
Син властителя Західного Вітру, онука нічних світил
Вождь племені
Сміливий
Мужній
Турботливий
Мудрий
Справедливий
Працелюбний
Миролюбний
|
Син бога Зевса й смертної жінки Алкмени
Герой і воїн
Могутній
Мужній
Безстрашний
Дотепний
|
Гайавата - герой ірокезьких віддань, відважний, мудрий, добрий, сміливий воїн, переможець зла, борець з ворожими силами природи. Г. - фігура народного епосу, з яким Лонгфелло був знайомий по записах етнографа Г. Р. Скулкрафта. Як історична особа Г. - ірокезький законодавець початку XV ст., вождь племені онондагов, у своєму правлінні поєднував виборну парламентську систему і місцеве спадкове управління. У легендах образ Г. придбаває міфологічні риси.
Буквально його ім'я переводиться як "пророк, учитель" або "божество, що протегує рибним і мисливським місцям". У Лонгфелло Г. представлений переважно у своєму земному вигляді, хоча і наділений деякими надприродними рисами. Його життя протікає в одному з племен оджибуэев, напівкочових алгонкинов. Героїчні діяння Г. викладені Лонгфелло у формі своєрідного рицарського роману. Герой здійснює подвиги в ім'я благородних цілей.
Він виховувався на лоні природи, немов переймаючи її розум і гармонійність, - підтвердження поширеної в XIX ст. теорії Р. У. Эмерсона про спорідненість з природою як запоруці цілісності людини. Досягнувши віку юного воїна, Г. шукає батька, і між ними відбувається боротьба, з якої герой поеми виходить переможцем. Великі діяння Г. складають основне оповідання, що завершується відходом героя у світлий світ услід за "дамою серця" Миннегагой, коли в поселеннях індійців з'являються білі люди.
Вікторина за поемою Г. Лонґфелло «Пісня про Гайавату»
- Які індіанські племена називаються в поемі? (Назвати кілька.)
- Про які місяці та пори року згадується в поемі? (Назвати кілька.)
- Хто виростив головного героя поеми Гайавату?
- Які легенди індіанського народу використані в поемі? (Назвати найбільші.)
- Хто допомагав Гайаваті в.боротьбі з ворогами, у праці?
- Хто шкодив Гайаваті?
- Чого навчив свій народ Гайавата?
- Звідки пішло, за легендою, плем’я пігмеїв?
- Як звали друзів Гайавати?
- Хто в поемі характеризується як хвалько, оповідач дивних історій?
- Із ким із духів боровся Гайавата?
- Хто в поемі з людини перетворився на злого чаклуна?
Відповіді
- Чоктоси, команчі, шошони, омоги, гурони, мендени, делвери могоки, чорноногі, поки, оджибеї, дакоти.
- Пібоан — зима, сегвон — весна, Місяць Світлих Ночей — квітень, Місяць Листя - травень, Місяць Суниці - червень, Місяць Опадання Листя — вересень, Місяць Лиж — листопад.
- Бабуся Нокоміс.
- Про відкриття кукурудзи як продукту харчування, про зустріч та суперечку весни і зими, про походження племені пігмеїв про бурю і заметіль та інші.
- Звірі та птахи (білка, дятел, чайки); дерева (береза, кедр, ялина); друзі (Квазінд) та інші.
- ЦаР Ворон Кагагі, злий чаклун По-Пок-Ківіс, Меджисогвон Міше-Нама.
- Лікувати травами, писати, вирощувати кукурудзу.
- Від злих родичів Оссео, яких перетворено спочатку на птахів а потім на маленьких людей.
- Чайбайабос, Квазінд.
- Ягу.
- Із Меджисогвоном, Духом Багатства.
- По-Пок-Ківіс.
1. Хто такий Гітчі-Маніто? (Це верховний бог індіанців, батько всіх народів.)
2. З якою метою Гітчі-Маніто скликав усі індіанські племена? (Щоб навічно припинити ворожнечу між ними.)
3. Які племена прийшли на поклик Гітчі-Маніто? (Чоктоси, Команчі, Гурони, Мендени, Делавери, Могоки, Шоиіони, Омоги, Пони, Чорно-ноги, Оджибвеї, Дакоти.)
4. Опишіть індіанців, які прибули на заклик Гітчі-Маніто?
5. З якими почуттями індіанці прийшли на загальні збори? (У їхніх серцях палала лють і ненависть до представників тих племен, з якими вони ворогували.)
6. Якими аргументами Гітчі-Маніто переконав усіх індіанців жи-ти в згоді? Зачитайте відповідні уривки з тексту.
7. Як змінилися індіанці після промови верховного бога? (Вони закопали в землю свою зброю, змили із себе бойові фарби і ви курили спільну Люльку Згоди.)
8. Символом чого виступає Люлька Згоди? (Символом добровіль ного примирення і єднання.)
Літературна гра «Хто найбільше назве?»
- Назви індіанських племен, що зустрічаються в поемі. (Чокто-си, команчі, шошони, омоги, гурони, мендени, делавери, могоки, чорноногі, пони, оджибвеї, дакоти)
- Назви пір року й місяців із поеми. (Пібоан — зима, Сегвон весна, Місяць Світлих Ночей — квітень, Місяць Листя травень, Місяць Суниці — червень, Місяць Опадання Листя вересень, Місяць Лиж — листопад.)
Літературні диктанти
1 варіант
- Як звали матір Гайавати? (Венона)
- Хто навчив Гайавату полювати? (Ягу)
- Як називається житло індіанців? (Віґвам)
- Хто став дружиною Гайавати? (Міннегага)
- Для чого Гайавата пішов до батька? (Помститися за матір)
- Хто друг Гайавати, Чарівний співець? (Чайбайабос)
- Про кого розповів легенду на весіллі Гайавати Ягу? (Про потворного, але благородного Оссео)
- Хто насміхався над Гайаватою й образив його? (По-Пок-Ківіс)
- Хто допоміг Гайаваті перемогти Духа Багатства, Меджисогво-на? (Дятел)
- Хто відвідав віґвам Гайавати перед нещастям із дружиною? (Привиди)
- Як Гайавата поставився до білих пришельців? (Гостинно)
- Куди вирушив Гайавата в кінці поеми? (До країни предків)
II варіант
- Як звали бабусю Гайавати? (Нокоміс)
- Як називав Гайавата звірів, птахів? (Гайаватині курчата, Гайаватині звірята)
- Як називаються човни індіанців? (Піроги)
- Із якого племені була дружина Гайавати? (Дакотів)
- Із ким першим із страховиськ боровся Гайавата і кого переміг? (Міиіе-Нама, Велетенський Осетр)
- Хто друг Гайавати, могутній силач? (Квазінд)
- Легенду про яке зле плем’я розповів Ягу на весіллі Гайавати? (Пігмеїв)
- Хто в поселенні індіанців був неперевершеним танцюристом і баламутом? (По-Пок-Ківіс)
- Як називалася харчова рослина, із якою Гайавата познайомив людей і навчив ї'і вирощувати? (Маїс, кукурудза)
- Як Гайавата поставився до злих привидів, що прийшли в його житло? (Гостинно)
- Чого навчив Гайавата свій народ? (Писати, лікувати)
- Чому Гайавата поїхав на захід? (Не сприйняв дійсності)
Самостійна робота
- Гайавата – це ….. племені оджибуеїв. (вождь)
- Гітчі-Маніто зробив цибух для люльки з …. (очерет)
- Індіанці прикрашали себе перед боєм …. (фарба)
- Човен індіанців, на якому Гайавата відплив у Царство вічного життя …. (пірога)
- Гітчі-Маніто дав людям …. (життя)
- Наречена Гайавати …. (Міннегага)
- Матір Гайавати звали …. (Венона)
- Якого кольору стала ріка після того, як народи змили з себе фарбу бою? (червона)
- Гітчі-Маніто закликав народи стати …. (брати)
|