Четвер, 21.02.2019, 22:48
Вітаю Вас Гість | RSS

Пошук
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Гості сайту

Каталог статей

Головна » Статті » Методична скарбничка

Майстер-клас "Робота з дитячою книжкою"

Майстер-клас

«Робота з дитячою книжкою»

Використання комплектів "Читаю сам"

було проведено на засіданні ММО вчителів початкових класів Долинської ОТГ

Актуальність:

  • Семінар Мартиненко Валентини Олександрівни «Читацька діяльність молодших школярів: сучасні тенденції і практики» 27.09.2017р
  • Комплект книжок для уроків роботи з дитячою книжкою «Читаю сам»

Майстер-клас

Презентація

Слайд 1

Шановні колеги!

Пропоную вашій увазі майстер-клас «Робота з дитячою книжкою «Читаю сам», який підготували вчителі початкових класів Новозапорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів .

 

Слайд 2-3

27 вересня 2017 року я відвідала семінар Мартиненко Валентини Олександрівни «Читацька діяльність молодших школярів: сучасні тенденції і практики», яка зазначила, що мета сучасного курсу літературного читання передбачає, одним із пунктів - формування читацької компетентності молодших школярів.

Мета курсу літературного читання:

  • розвиток дитячої особистості засобами читацької діяльності;
  • формування читацької компетентності молодших школярів;
  • ознайомлення учнів з дитячою літературою як мистецтвом слова;
  • підготовка школярів до систематичного вивчення курсу літератури в основній школі.

Порівняно з попередніми роками спостерігається підвищення інтересу дітей до дитячої книги. В столичних бібліотеках все частіше можна зустріти маленьких читачів.

Слайд 4

Сьогодення вимагає від нас індивідуалізації читацької діяльності учнів, врахування дитячих вподобань та можливостей. Сучасні діти цікавляться переважно пригодницькою, фантастичною, детективною, науково-пізнавальною  літературою. Популярною є серія книжок «Життя видатних дітей»

Слід звернути увагу на те, що діти стали менше читати на паперових носіях, але вони сприймають і читають вербальну інформацію з екрану. Тому наше завдання вчити їх працювати з медіатекстами.

Акценти сьогодення

Індивідуалізація читацької діяльності учнів:

  • індивідуалізація завдань для учнів з різними стартовими можливостями та індивідуально-

психологічними особливостями.

У контексті формування повноцінної навички читання посилити акцент:

  • на розвитку в учнів різних видів уваги, оперативного поля читання, переглядового й вибіркового видів читання.

У методиці роботи з текстами, що мають різну полікодову структуру, у т.ч. з медіатекстами:

      • алгоритм пошуку і виявлення потрібної інформації;
      • розвиток умінь розкодовувати графічну інформацію;
      • критичний аналіз, оцінка інформації;
      • технологія створення власних медіапродуктів;
      • комунікація за змістом прочитаного (сприйнятого).

Слайд 5

Вивчивши досвід роботи з дитячою книжкою в передових країнах Валентина Олександрівна зазначила, що наші державні вимоги в багатьох пунктах співпадають з програмовими вимогами Великобританії. Але можливості їхніх шкільних  бібліотечних фондів значно перевищують наші. 

Наслідуючи  кращі наробки закордонних педагогів Валентина Олександрівна разом з творчою групою в 2003 році підготували і випустили комплекти дитячих книжок для 1 і 2 класу «Читаю сам», які протягом цих років перевидавалися декілька раз.

Державні вимоги щодо навчальних досягнень молодших школярів:

  • Уміти розрізняти дитячі видання (книжка, газета, журнал, словник);
  • Користуватися довідковою літературою: дитячими енциклопедіями, словниками;
  • Уміти називати основні елементи дитячої книжки, розуміти їх призначення та використовувати для набуття досвіду в читанні;
  • Уміти орієнтуватися у підручнику: за змістом, самостійно користуватися методичним і довідковим матеріалом підручника, орієнтуватись у поняттях “розділ”, “абзац”, “підзаголовок”, “ілюстрація”, “виноска”;
  • Знати і дотримуватися правил поводження в бібліотеці та набувати гігієнічних навичок читання;
      • Уміти самостійно вибирати книжки у бібліотеці за допомогою книжкового плаката, книжкової виставки, ілюстрованої картотеки, вільного доступу до книжкових фондів.

 

Слайд 6

Книжки, які увійшли до цих комплектів відповідають методичним вимогам до дитячої книжки. Всі ми з вами добре знайомі зі структурою дитячої книжки. І, нібито, знайомимо з  нею і наших учнів. Але, як показує практика, не завжди успішно. Чому?

Вимоги до дитячої книги:

1. У жанровому відношенні: казки, вірші, оповідання, загадки, пісеньки тощо.

2. Дитячі книжки мають бути новими, невідомими.

3. Книжка має бути доступною за змістом, близькою за своєю темою до життєвого досвіду дітей.

4. Книга повинна розширювати і вдосконалювати життєвий досвід учнів; збагачувати їх знаннями; формувати характер, основи світогляду.

5. Добирати книжки, які подобаються вчителеві.

6.  Обсяг (1,5 – 2 сторінки художнього тексту на заняття, 13 – 15 сторінок усього тексту).

7.  Книжки мають бути різні за структурою:

    • книжка одного автора (твір чи збірка);
    • книжка, яка складається з творів різних авторів (збірник).

Слайд 7-10

Говорячи про уроки роботи з дитячою книжкою, перш ніж перейти безпосередньо до самих уроків, згадаймо методику. Виступ Ольги Володимирівни.

Структура дитячої книги:

  • Обкладинка; (Прізвище автора; Назва; Малюнок, який відповідає назві або змісту книги.)
  • Титульна сторінка; (Прізвище автора; Назва; Читацька адреса (для кого); Вихідні дані (місто, де надруковано книгу, рік видання, видавництво).
  • Книжковий блок;
  • Довідкова частина. (Передмова, зміст, анотація)

Слайд 11

            Робота з комплектом «Читаю сам», яким тепер забезпечені всі учні класу, дає змогу дотримуватися методичних вимог і під час розгляду дитячої книжки.

Розгляд дитячої книги:

  • Розглянути обкладинки.
  • Розмежувати ілюстрації, підписи.
  • Прочитати текст на обкладинці зверху вниз, виділяючи прізвище автора і назву книжки.
  • Зіставити назву з ілюстрацією.
  • Розглянути ілюстрації, співвіднести ілюстрації із змістом прослуханого.

 

Слайд 12

            З комплектом «Читаю сам» ми працюємо вже місяць і хочемо поділитися з вами нашими наробками.

            Ви знаєте, що робота з дитячою книжкою в початковій школі поділяється на три етапи.

Етапи роботи з дитячою книжкою:

  • П і д г о т о в ч и й  (1 клас)
  • П о ч а т к о в и й  (2 клас)
  • О с н о в н и й  (3, 4 клас)

Слайд 13-14-15

            Структура уроку на кожному етапі, дещо різна. В 1 класі – це підготовчий етап. У минулому році творча група на чолі з Петрик Ольгою Володимирівною розробила уроки роботи з дитячою книжкою в 1 класі. Саме цими матеріалами я користуюся при підготовці до уроку, враховую особливості своїх дітей та можливість використати на уроці комплект «Читаю сам»

Структура заняття на підготовчому етапі:

1. Організація класу до роботи.

2. Самовизначення до діяльності.

3. Оголошення теми і мети заняття.

4. Сприймання і усвідомлення нових знань (Відкриття нових знань).

5. Читання-розгляд книги.

5.1. Бесіда, що передує читанню.

5.2. Виразне читання твору (вчителем).

5.3. Колективне відтворення прослуханого, роздуми над прочитаним.

5.4.Розгляд дитячої книги.

6. Рекомендація щодо роботи з книгами вдома.

7. Підсумок роботи.

            Хочу запропонувати вам переглянути фрагмент уроку роботи з дитячою книжкою на тему «Автори та ілюстратори дитячих книжок.  Художнє оформлення книги». Це другий урок роботи з дитячою книжкою. На попередньому уроці ми познайомилися з поняттями «автор», «письменник». Для тих, хто зацікавиться відео уроку в повному обсязі та конспект розміщені на моєму сайті anet.at.ua

Слайд 15-16

            Обговорення фрагменту уроку.

В нових критеріях оцінювання учнів початкової школи досить серйозні вимоги до проведення аудіювання, тому я на кожному уроці роботи з дитячою книжкою пропоную дітям завдання на співвіднесення малюнків зі змістом прослуханого, які на мою думку, є пропедевтикою аудіювання.    

Пропоную вам переглянути результат роботи груп та картки з  завданнями, які я пропоную виконати дітям, для перевірки розуміння прочитаного твору.

Слайд 17

            В другому класі – на  початковому етапі роботи з дитячою книжкою – структура уроку дещо змінюється.

Структура заняття на початковому  етапі:

  1. Організація класу до роботи.
  2. Самовизначення до діяльності
  3. Відкриття нових знань
  4. Читання твору вчителем з метою збудження інтересу до самостійного читання.
  5. Колективний розгляд книги.
  6. Бесіда-міркування за прочитаним.
  7. Самостійний розгляд нової книги.
  8. Самостійне мовчазне читання твору.
  9. Бесіда за змістом прочитаного.
  10. Підсумок уроку.

 

Слайд 18-19

Гирлаку Тетяна Олегівна – молодий спеціаліст, випускниця нашої школи, працює лише два роки - підготувала відеофрагменти уроків зі своїми учнями, які ви зможете переглянути на її блозі.

Слайд 20

            Познайомившись на ШМК з книжками, які увійшли в  комплекти «Читаю сам» ми вирішили, що їх можна використовувати і на основному етапі в 3 класі, дотримуючись відповідно структури уроку

Структура заняття на основному  етапі:

  1. Організація класу до роботи.
  2. Самовизначення до діяльності
  3. Відкриття нових (або закріплення) знань
  4. Робота з виставкою книг, прочитаних до уроку.
  5. Обговорення прочитаного.
  6. Доповнення, розширення, уточнення читацького досвіду дітей учителем.
  7. Підсумок  уроку.
  8. Завдання додому.

Слайд 21 - 22

            Сасанчина Марина Василівна – класовод третього класу, вчитель І категорії, переможець районного етапу методичного фестивалю «Урок ХХІст. – 2015р.» пропонує вам свої наробки. Переглянути їх ви можете на її сторінці на сайті нашої школи.

Слайд 23

            В методичних рекомендаціях для початкової школи на 2017-2018 н.р. велика увага приділялася інтегрованому навчанню. Саме тому вчитель 4 класу спеціаліст І категорії Шрамко Олена Василівна запропонувала використати комплекти «Читаю сам» не тільки на уроках літературного читання.

Слайд 24

Пропонуємо вашій увазі хвилинку каліграфії в 4 класі.

Слайд 25-26

Про квест на уроці природознавства Олена Василівна розкаже вам детальніше.

Слайд 27

Коли ми вже говоримо про уроки  з дитячою книжкою, то необхідно згадати про такі уроки, як знайомство з журналами та газетами.

Забезпечення учнів дитячою періодикою в кількості, хоча б одну на парту – це завдання на майбутнє.

Структура уроку знайомства з журналом(газетою):

  1. Бесіда про досвід спілкування з дитячою періодикою.
  2. Розгляд видання (розмір, кількість сторінок, відшукування назви, де і ким видається).
  3. Знайомство з розташуванням матеріалу (визначення рубрик, заміток), його характером, цінністю.
  4. Читання і обговорення кількох заміток.
  5. Підсумок уроку:

                        - З яким виданням знайомились?

                        - Які рубрики,  на вашу думку, можуть бути цікавими?

                        - Чим корисне видання?

Слайд 28-29

Методика пропонує нам різні типи та форми уроків, різні традиційні, добре знайомі нам види робіт.

 

Типи уроків:

  • тематичні,
  •  жанрові,
  • авторські,
  • комбіновані,
  • бібліотечні,
  • інтегровані.

 

Форми уроків:

урок-звіт,

урок-ранок,

урок-роздум,

урок-засідання клубу,

урок-брейн-ринг.

 

Види роботи:

  • бесіда за змістом прочитаного,
  • робота з виставкою,
  • представлення книги,
  • диспут,
  • виразне читання,
  • читання в особах,
  • читання творів напам'ять, 
  • інсценізація, повідомлення,
  • розповідь, переказ,
  • характеристика героя,
  • літературна вікторина,
  • змагання,
  • робота з ілюстраціями,
  • складання анотації

Слайд 30

Опрацювавши комплект «Читаю сам» для 1 класу, я можу урізноманітнити свої уроки видами робіт, які пропонують автори комплекту. Вони розмістили їх на зворотній стороні обкладинки кожної книжки.

Види робіт з дитячою книжкою:

  • Відтворення змісту казки за поданими в книжці малюнками
  • Придумай продовження або власну казку за малюнком
  • Співвіднесення народних висловів і творів вміщених у книжці
  • Співвіднесення ілюстрацій і частин творів
  • Розгадування загадок та складання власних
  • Знайди зайве
  • Що забув намалювати художник?
  • Словесне малювання
  • Малюнки-переплутанки
  • Знаходження творів за змістом
  • Асоціації за кольором, емоціями
  • Антиципація за малюнком, назвою

 

Одним з цікавих видів робіт можна назвати розгадування ребусів. Зараз я хочу вам запропонувати трошки розімятися і розгадати ребус – назву книжки, знайти до комплекту якого класу вона входить.

Розподіл по групам

 Слайд 31

Практична частина

Розгадування ребусів та розподіл по групам

Робота в групах:

Завдання:

1. Проаналізувати комплект книжок:

            Відповідність віковим особливостям учнів.

            Відповідність вимогам до дитячої книжки.

2. Презентувати (рекламувати) свій комплект у цікавій формі.

3. Запропонувати інтегровані завдання.

 

Презентація роботи груп

Додатки:

Фото та відеоматеріали

Відео уроку роботи з дитячою книжкою в 1 класі

Розробка уроку роботи з дитячою книжкою в 1 класі

Фрагменти уроків роботи з дитячою книжкою в 2 класі

Фрагменти уроків роботи з дитячою книжкою в 3 класі

Розробка уроку 1. Робота з дитячою книжкою. 1 клас

Розробка уроку 3. Робота з дитячою книжкою. 1 клас

Висловлюю щиру вдячність за надані матеріали О.В.Петрик та О.М.Пєстріковій!!!

Робота з дитячою книгою 1клас. Методичка, розробки уроків та матеріали до них...

Робота з дитячою книгою і робота з інформацією О.В.Петрик

Посібник для роботи з дитячого книжкою. О.М.Пєстрікова Розробки уроків для 1 класу

Бібліотечно -бібліографічні заняття (ББЗ) Пєстрікова О.М

Ілюстрація або як оживають книжки О.М.Пєстрікова

Структура книги. Передмова 2 клас О.М.Пєстрікова

Структура книги. Титульний аркуш 2 клас О.М.Пєстрікова

 

 

 

 

 

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Anet2111 (01.11.2017)
Переглядів: 1126 | Теги: Мартиненко Валентини Олександрівни, майстер-клас, Робота з дитячою книжкою, Читаю сам | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Корисні програми
Інтернет без реклами
  • Блокувати рекламу Adblock
  • Наше опитування
    Оцініть мій сайт
    Всього відповідей: 91

    Заставська Ганна Володимирівна
    uCoz
    счетчик посещений