Субота, 17.04.2021, 18:14
Вітаю Вас Гість | RSS

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Гості сайту

Каталог статей

Головна » Статті » Методична скарбничка

Урок "Короткий запис задачі" 1клас

Школа: Новозапорізька ЗШ І-ІІІступенів

Клас: 1

Вчитель: Заставська Ганна Володимирівна

Кількість учнів у класі: 9 учнів - 3 хлопчиків і 6 дівчат

 

Тема уроку. Короткий запис задачі.

 

Мета: формувати вміння розв'язувати задачі.

 

Дидактична задача: ознайомити учнів з опорними схемами простих задач перших п'яти видів; учити складати ко­роткий запис задачі з використанням опорної схеми.

 

Розвивальна задача: розвивати в учнів варіативне мислення.

 

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів:

- знає і визначає структурні елементи задачі – умова і запитання; числові дані та шукане;

- знає  слова-ознаки відношення об’єднання частин у ціле (додавання), вилучення частини з цілого (віднімання), відношення різницевого порівняння;

- знає умовні позначення для термінів «всього», «на скільки більше (менше)?»;

- знаходить серед опорних схем відповідну до задачі;

- складає короткий запис задач, користуючись опорною схемою;

- моделює під керівництвом учителя описану в задачі ситуацію за допомогою схеми;

- розв’язує прості задачі на знаходження суми,  різницеве порівняння.

 

ХІД УРОКУ

  1. Організаційно-мотиваційний компонент
  1. Психологічний настрій на урок

            - Починаємо працювати, подарувавши посмішку сусіду справа, зліва, справа, зліва.

  • Скільки всього посмішок ти подарував сусідам?
  • Сусідові справа?
  • Сусідові зліва?
  • Складіть задачу?
  • Який це вид задачі?
  • Якою дією розв’язується?

 

2.        Усне опитування.

- Як ви думаєте, про що піде мова сьогодні на уроці?

- З чого складається задача?

- У якій частині задачі містяться числові дані?

- Що вка­зує на шукане число?

 

  1. Математичний диктант

    Дітки, сядьте всі зручненько,

    Ручки покладіть гарненько,

    Бо урок у нас незвичний,

    Чарівний, математичний.

- А знаєте чому чарівний? Бо чарівний потяг запрошує нас в чарівну подорож. Ви любите подорожувати?

- Але щоб рушити вперед, нам треба виконати завдання кожного вагончика.

Відкриємо наші зошити, відступимо 4 клітинки вниз і будемо записувати вираз і обчислювати його:

    Є в малої Марічки

    7 смачних полуничок.

    4 дала вона брату

    Що ж залишилось?

    Просить вас порахувати.

                                   Ніна 6 троянд зірвала.

                                    2 троянди Лілі дала.

                                   Підрахуйте, діти, швидше,

                                   Скільки квітів залишилось?

                                                                           На день народження Мишко

                                                                           задув 3 свічки усього.

                                                                      Скажіть на скільки молодше брат,

                                                                      якщо сестричці років 5?

Самоперевірка

7 – 4 = 3

6 – 2 = 4

5 – 3 = 2

             

4. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

-  Подумайте, яка рівність «зайва». Обведіть її замкненою кривою.

- Поясніть чому?

- Чи легко вам було визначити тип задачі? Коли легше?

- Прочитаємо тему нашого уроку. Чи потрібна вона нам? Навіщо?

Працюючи над задачею, ми визначаємо умову і запитання, числові дані та шукане — це є основою для складання короткого запису задачі. До цього часу в зошиті надава­лися підказки щодо складання короткого запису. Сьогодні на уроці ви ознайомитесь зі зразками коротких записів задач — опорними схемами і будете вчитися самостійно складати короткий запис задачі.

- Як скласти короткий запис задачі? [Слід записати ключові слова стовпчиком і по­ряд із ними — відповідні числові дані. Шукане число позначають знаком питання.]

-  Як позначити в короткому записі слово «всього»? [Фігурною дужкою.]

- Як позначити в короткому записі запитання «На скільки більше?», «На скільки менше?»? [Круглою дужкою, поряд з якою записують слово «на» зі знаком питання.]

 

  1. Оціночно-змістовий компонент
  1. Ознайомлення з опорними схемами простих задач.

Ілюстрована бесіда з елементами розповіді

  • Якими діями можуть розв’язуюватися задачі?
  • Який вид задачі розв’язується дією додавання?
  • Яке головне ключове слово в задачі на знаходження суми?
  • Як воно позначається в короткому записі?
  • Яке ще головне ключове слово може зустрічатися в задачі на знаходження суми?
  • Що в цьому випадку містить короткий запис? (Задачі на знаходження суми можуть містити три ключових слова, серед яких обов’язково будуть слова «було», «стало», причому запитується, скільки стало; може бути дано два числа і запитання, скільки всього. Отже, якщо в задачі запитується, скільки стало або скільки всього, то це задача на знаходження суми. Розгляньте опор­ну схему таких задач: щоб показати шукану суму, треба об’єднати відрізки, які ілю­струють перший і другий доданки.)
  • В якому ще виді задач короткий запис містить три ключових слова?

Якою дією розв’язується задача на знаходження остачі? (Задачі на знаходження різниці містять три ключових слова, серед яких обов’язково будуть «було», «залишилось», причому шуканим є число, яке позначає, скільки зали­шилось. Отже, якщо в задачі запитується, скільки залишилось, то це задача на зна­ходження різниці. Розгляньте опорну схему таких задач: щоб показати різницю, тре­ба із відрізка, який ілюструє зменшуване, вилучити відрізок, який ілюструє від’ємник.)

  • Яку обернену задачу можна скласти до задачі на знаходження суми?
  • Що в них спільного?
  • Яке в ній головне ключове слово?
  • Якою дією вона розв’язується? (Задачі на знаходження невідомого доданка. Вони містять ті самі ключові слова, що й задачі на знаходження суми: «було», «стало», причому запитується про «було» або про те, що «додалося». Задачі на знаходження невідомого доданка можуть місти­ти два ключових слова і слово «всього», яке позначають фігурною дужкою; шуканим є або перше, або друге число. Розгляньте схему задачі на знаходження невідомого до­данка: цілий відрізок, який складається з двох частин, ілюструє суму, одна з його частин — відомий доданок, а інша частина — невідомий доданок.)
  • Який ще вид задачі розв’язується дією додавання?
  • Які в ній головні ключові слова?
  • Де вони містяться в умові чи в запитанні?
  • В якому виді задач головні ключові слова «на…менше» містяться в умові?
  • Якою дією вона розв’язується? (Задачі на збільшення або зменшення числа на кілька одиниць-містять два ключо­вих слова, причому до першого ключового слова є числове дане, а друге ключове сло­во відповідає шуканому числу. Слова-ознаки — «на ... більше (менше)». Отже, якщо в задачі щодо шуканого числа зазначено, на скільки воно більше (менше) за дане чис­ло, то це задача на збільшення (на зменшення) числа на кілька одиниць. Розгляньте опорні схемй таких задач. Розгляньте схему задачі на збільшення числа на кілька одиниць: «на ... більше» — це означає «стільки ж і ще...», тому креслимо один під одним два відрізки; шуканий відрізок одержують у результаті поєднання відрізка, який ілюструє «стільки ж», і від­різка, який ілюструє, на скільки більше. Розгляньте схему задачі на зменшення чис­ла на кілька Одиниць: шуканий відрізок одержують у результаті вилучення з відріз­ка, який ілюструє «стільки ж», відрізка, який ілюструє, на скільки менше.)
  • В якій задачі головні ключові слова «на скільки» містяться в запитанні?
  • Якою дією вона розв’язується? Чому? (Задачі на різницеве порівняння. В них містяться два ключові слова і запитується, на скільки більше або на скільки менше. Отже, слова-ознаки цього виду задач — «на скільки більше (менше)?. Розгляньте опорну схему таких задач: щоб показати різ­ницю між числами, один під одним накреслили два відрізки, показали частину біль­шого відрізка, яка ілюструє «стільки ж», скільки й менший відрізок; інша частина відрізка ілюструє, на скільки більше або на скільки менше.)
  • Перед вами опорні схеми до тих видів задач, які ми вже вивчили.

Хорове промовляння.

Опорна схема – це зразок короткого запису задачі.

  • Скільки ви бачити опорних схем?
  • Скільки з цих видів задач розв’язуються дією додавання? Віднімання?

 

Фізхвилинка

                      Пострибаєм 8 раз на правій нозі і 6 раз на лівій нозі

                      Поставте запитання. Оберіть короткий запис.

                      Присідаємо 5 раз. Нахиляємося вперед теж 5 раз.

                      Поставте запитання. Оберіть короткий запис.

                      Поверніться вправо 4 рази, а вліво на 2 рази більше

                      Поставте запитання. Оберіть короткий запис.

2. Метод «Кубування»

- Діти подивіться, що це у мене в руці?

- Що таке куб?

- Форму, якої геометричної фігури має стінка куба? Стінка куба називається гранню.

- Скільки у куба граней? Порівняйте їх, що у них спільного, за чим вони різняться?

- А ви знаєте, що кубики використовують, щоб грати в різні ігри? От і ми сьогодні з вами пограємо цим кубом. На кожній грані записана опорна схема до різних видів задач. Ваше завдання назвати вид задачі за опорною схемою.

 

3. Складання короткого запису задач із використанням опорних схем.

       - Діти, наш чарівний потяг привіз нас до лісової школи. Подивіться першою нас тут зустрічає хто?

- Цікаво яке завдання нам приготував Їжачок.

Відкриємо наші зошити на сторінці 20, Завдання №1

Послухайте уважно задачу і оберіть з поданих нижче у фіолетових прямокутниках короткий запис.

- Пояснити чому?

- Назвіть вид задачі і дію, якою вона розв’язується.

 

  • Їжачок дуже вами задоволений. За те, що ви так гарно впоралися з його завданням він дарує вам 2 квітки.
  • Але хто це до нас прилетів? Що це за пташка? Чим вона корисна?
  • Давайте виконаємо завдання Зозулі?

Завдання №2

Послухайте уважно задачу і покажіть опорні схеми на вкладці.

До третьої задачі давайте складемо короткий запис.

Повторіть умову задачі. Які тут слова-ознаки? Підкресліть їх.

Повторіть запитання? Яке тут ключове слово?

Повторіть задачу за коротким записом.

 

  • Молодці! Зозуля вами так задоволена, що дарує вам 3 квітки. Вона запросила до вас свою подружку Сороку. Ну, що впораємося з завданнями Сороки?
  • Для цього нам необхідно повторити

Алгоритм розв’язування задачі:

  1. Прочитати задачу
  2. Визначити структурні елементи: умову і запитання
  3. Виписати ключові слова в стовпчик
  4. Записати навпроти числові данні
  5. Позначити шукане знаком питання
  6. Скласти схему
  7. Розв’язати
  8. Записати відповідь

Завдання №3

Прочитати задачу.

Перекажіть задачу (1).

- Про що в ній йдеться? Підкресліть у тексті ключові слова. Запишіть ключові слова стовпчиком.

- Обведіть у тексті кружком числові дані. Запишіть їх навпроти ключових слів.

- Подумайте, як позначити шукане число.

Покажіть опорну схему задачі. Розв’яжіть задачу.

Складіть обернену задачу.

 

Прочитати задачу.

Перекажіть задачу (2).

- Про що в ній йдеться? Підкресліть у тексті ключові слова. Запишіть ключові слова стовпчиком.

- Обведіть у тексті кружком числові дані. Запишіть їх навпроти ключових слів.

- Подумайте, як позначити шукане число.

Покажіть опорну схему задачі. Розв’яжіть задачу.

Від сороки ми отримали ще 2 квітки.

 

Фізхвилинка

Мешканці Лісової школи задоволені вашою роботою. Пропонують вам трошки відпочити. 

 

  1. Контрольно-рефлексивний компонент

1. Бесіда

          Діти, ми чудово впоралися з усіма завданнями Лісової школи і за це отримали ці перші весняні квіточки.

  • Скільки квіточок ми заробили?
  • Хто з вчителів Лісової школи подарував нам більше квіточок?
  • Чрму?

          Нехай ці підсніжники прикрасять наш клас. Вони будуть нагадувати нам про цю чудову весняну подорож.

 

  •  Скільки до нас прийшло гостей?
  • А скільки у нас квітів?
  • Чи вистачить всім?
  • Скільки ж ще квіточок нам потрібно?

          Отже, чи можна сказати, що перед нами задача? Життєва задача, правда, діти? Тож виходить, що задачі треба вміти розв’язувати не лише на уроках математики, а й у реальному житті.

  • Ви зі мною згодні?
  • В яких ще життєвих ситуаціях ми стикаємося з потребою розв’язати задачу?

         

Але як же нам вирішити нашу задачу? Може звернемося по допомогу до мешканців Лісової школи. Вони згодні нам допомогти, якщо ми продемонструємо їм чого навчилися на сьогоднішньому уроці.

  • Що таке опорна схема?
  • Що потрібно визначити в задачі, щоб скласти короткий запис?
  • Для чого потрібен короткий запис?

-   Повторимо алгоритм розв’язування задачі.

 

2. Самостійна робота

Скласти короткий запис та розв’язати задачу.

В-1

Діти посадили 5 берізок і 3 дубочки. Скільки всього дерев посадили діти?

В-2

Олеся знайшла 8 каштанів, а Ігор - на 2 менше. Скільки каштанів знайшов Ігор?

Самоперевірка

- Чи допоміг вам короткий запис при розв’язуванні задач?

- То, потрібна нам тема сьогоднішнього уроку?

 

3. Рефлексія

Вчителі Лісової школи задоволені результатами вашої роботи і дарують вам ще кілька пролісків.

- А ви задоволені своєю роботою? Якщо так, то покладіть долоньку собі на голівку, погладьте і скажіть: «Я сьогодні Молодець!»

- Я теж задоволена вашою роботою і дякую вам за урок! Візьміть квіточки і подаруйте їх нашим гостям на згадку.

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Anet2111 (26.09.2016)
Переглядів: 6171 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Имя *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 243

Заставська Ганна Володимирівна
uCoz
счетчик посещений