Субота, 17.04.2021, 17:18
Вітаю Вас Гість | RSS

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Гості сайту

Каталог статей

Головна » Статті » Методична скарбничка

Урок "Метерики Землі"

Тема: Материки Землі

Мета і завдання уроку:

а) формувати елементарне поняття «материк»; уявлення про материки Землі; вміння розрізняти і правильно показувати материки на фізичній карті півкуль і глобусі; вміння стисло характеризувати особливості рослинного і тваринного світу кожного з материків залежно від природних умов теплових поясів, у яких вони знаходяться, ілюструвати конкретними прикладами;

б) формувати вміння встановлювати закономірні зв'язки в природі, стисло висловлювати думки на основі логічної обробки матеріалу, виділяти головну думку, висловлювати загальні судження й конкретизувати їх прикладами; вміння працювати з різними джерелами інформації;

в) розвивати логічність і доказовість мислення;

г) виховувати потребу в охороні природи, естетичні почуття у ставленні до об'єктів природи.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник для 4 класу «Я і Україна» (автори Т.М.Байбара, Н.М.Бібік), робочий зошит з друкованою основою для 4 класу «Я і Україна» (автор Т.М.Байбара), глобус, фізична карта півкуль, олівці, малюнки, ноутбук, роздатковий матеріал.

Хід уроку

 

I. Організація класу.

        Перевірка готовності до уроку

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання

  1. Перевірка спостережень за погодою

 Листопад

 

Затихає ліс, порожніє сад.

Скрізь кружляє й стелиться листопад.

Листо-листопад, листо-листопад,

Сиротіє, затихає сад.

Небо прошумить вітром та крильми,

Осінь дощем вмиється, мов слізьми.

Простеля туман сиві килими,

Осінь повертається до зими.

 

- Чому я розпочала урок цим віршем?

- Які ознаки листопада тут згадуються?

- Які з цих природних явищ ви спостерігали на цьому тижні?

Один учень узагальнює спостереження за погодою.

 

        2. Перевірка статті

                а) Індивідуальне опитування

Робота на картках

Картка №1

Картка «Материки Землі»

  Завдання

1. Зафарбуй материки відповідно до кольору назви.

Євразія;

Африка;

Північна Америка;    

Південна Америка;

Австралія.

2. Який материк не зображено? Домалюй

Картка №2

Картка «Материки Землі»

Допиши:

Величезна ділянка суходолу, що з усіх боків оточена водою – це____________________ . Материків на Землі _____ . Найбільший материк – це ________________ . На ньому розташовані дві частини світу - ____________ та _____________ .

 

Картка №3

Картка «Материки Землі»

На карті на материках запиши відповідні числа

1 – Африка  

2 – Австралія

3 – Антарктида

4 – Євразія

5 – Північна Америка

6 – Південна Америка

              

б) Фронтальне опитування

Гра «Мікрофон»

- Якого кольору наша Земля з космосу? Чому?

- Що переважає на Землі водний простір чи суходіл?

- Як називають великі ділянки суші?

- Яка є інша назва?

- Скільки материків на Землі?

- У яких півкулях вони знаходяться?

- Чи однакові вони за розмірами?

- Чим ще відрізняються?

- Який материк  найбільший?

- З яких частин він складається?

 

Робота з картою

- Покажіть материк на якому ми живемо?

Впізнайте материк за контуром, назвіть його і покажіть на карті.

 

ІІІ. Мотиваційний компонент уроку

        1. Включення учнів в процес ціле покладання

Сьогодні ми з вами здійснимо уявну кругосвітню подорож. А от якою буде тема цієї подорожі ви дізнаєтеся виконавши вправу «Дешифрувальник»

Вправа «Дешифрувальник»

Р

А

М

Ш

Т

И

К

Е

1

2

3

4

5

6

7

8

 

Зашифроване слово:

3 2  5  8 1 6 7 6

МАТЕРИКИ

  • Отже, сьогодні на уроці ми будемо мандрувати по … ( материках)

 

2. Актуалізація

а) Робота за логічно – опорною схемою

        - А що ж таке материк? Давайте узагальнимо те, що ми вже знаємо і визначимо, що нам потрібно ще взнати. 

 

б) Проблемне запитання

- Вам відомо, що таке материки. А чи знаєте ви, чим відрізняються материки від островів?

Метод « Займи позицію»

(На дошці висять плакати із написами. Діти повинні прочитати напис  і зайняти позицію (підняти картку з відповідним кольором), тобто визначитись, що означає слово «острів» без попереднього ознайомлення)

 

Діти самостійно виводять правило про значення слова «острів» - 3

 

в) Робота з картою

- Знайдіть острови на карті. ( Гренландія)

- Що ж тоді , на вашу думку буде називатися  напис під номером 1? ( це півострови)

- Знайдіть півострови на карті ( Кримський, Аравійський)

 

3. Постановка мети і плану уроку

Мандруємо , не виходячи з дому

  • На землі так багато куточків, які так і манять до себе. Пустеля Сахара і діючі вулкани, льодовики і коралові острови - все це так хочеться побачити. І це можливо! Треба тільки мати під рукою карту, план і  трішки фантазії.

 

План вивчення материків

1. Географічне положення.

2. Природні зони.

3. Рослинний світ.

4. Тваринний світ.

5. Візитна картка материка.

IV. Засвоєння нових знань і оволодіння способами дій.

1.Розповідь учителя про походження материків.

Історія виникнення материків

Вчені припускають, що в прадавні часи  всі материки становили одне ціле. Це був такий собі праматерик, який отримав назву Пангея. Потім він розколовся на кілька частин, які почали дрейфувати в різних напрямках. Так утворилися Північна  та Південна Америки, Австралія, Африка та Євразія. Через кілька мільйонів років розташування материків може змінитися. Такі зміни можуть супроводжуватися сильними землетрусами та виверженнями вулканів.

Перегляд відеоролику «Еволюція материків»

 

    2. Знайомство з материками.

(За допомогою педагогічного програмного засобу «Природознавство 4 клас», тема1, урок8)

Євразія

(слайд2, наочність «Тундра», «Байкал», «Мармурове і Азовське море»)

  • Скільки частин світу об’єднує?
  • Скількома океанами омивається?
  • В яких теплових поясах розташована?

 

Африка

(слайд3, наочність «Савана», «Тропічні джунглі», «Сахара і Ніл»)

Африка в перекладі з латинської означає «безмо­розний».

  • В якому поясі розташована?
  • Що знаходиться в Африці?

 

Південна Америка

(слайд4)

- На яку геометричну фігуру схожий цей материк?

Калейдоскоп природних рекордів і особливостей Південної Америки

(наочність)

1. Південна Америка - материк парадоксів: він найвологіший, і при цьому тут розміщена найпосушливіша пустеля Атакама (у ній по кілька років поспіль не буває дощу).

2. Тут протікає найбільш повноводна, широка і глибока річка світу - Амазонка.

3. У Південній Америці розміщений найвищий водоспад Анхель.

4. У західній частині материка щорічно відбувається понад тисяча землетрусів, а в східній частині материка взагалі не знають, що це таке.

5. Територією материка тягнеться найдовший гірський ланцюг планети - Анди.

6. Тут розташовується найбільше високогірне озеро Тітікака.

7. Тільки в Південній Америці мешкають: прісноводний дельфін, американський верблюд лама, велетенський удав анаконда, найбільший у світі хижий птах кондор і найменший птах колібрі, вага якого 2 г, найбільш кровожерлива риба піранья й дивовижне латаття-вікторія регія, листок якої діаметром 2 м витримує вантаж до 50 кг

 

Північна Америка

(слайд5)

  • Яка природа на півночі материка?
  • На півдні?
  • Що знаходиться по центру?
  • Що таке прерії?
  • Що оточує материк з заходу?

Береги Північної Америки омивають води трьох океанів: Північного Льодовитого, Тихого та Атлантичного. У північних морях плавають айсберги , а у південних теплих водах вражає різноманітністю дивовижний світ тропічних тварин і рослин.

На заході простяглися високі гори Кордильєри , а на сході – низькі Аппалачі. На рівнинах вирощують пшеницю, кукурудзу, випасають величезні стада худоби.

По материку протікає  одна з найбільших річок світу  Міссісіпі з притокою Міссурі.

Австралія

(слайд6)

  • Який цей материк за розміром?
  • Який тут клімат?
  • Що займає майже половину цього материка?

Австралія – найменший і найвіддаленіший  від інших населених материків  куточок Землі. Це материк, де все «навпаки»: у липні тут зима, а у січні – літо. Дерева Австралії скидають не листя, а кору. Тут водяться звірі, які вилуплюються з яєць - качкодзьоб і єхидна.

- Послухайте уривок з вірша Г. Усової.

 

Австралия - страна наоборот,

Она располагается под нами,

Там, очевидно, ходят вверх ногами,

Там наизнанку вывернутый год.

Там расцветают в октябре сады,

Там в январе, а не в июле лето,

Там протекают реки без воды,

Они в пустыне протекают где-то.

Там в зарослях следы бескрылых птиц.

Там кошкам в пищу достаются змеи.

Рождаются зверята из яиц,

А вот собаки лаять не умеют.

Деревья сами лезут из коры,

Там кролики страшней, чем наводненье,

Спасает юг от северной жары,

Столица не имеет населенья.

 

- Що цікавого чекає на вас під час подорожі Австралією? (Учні говорять, що викликало у них цікавість).

 

Антарктида

(слайд7)

  • Що складає більшу частину материка?
  • Хто тут живе?

 

V. Первинна перевірка розуміння вивченого

    1. Робота з підручником

Опрацювання статті в підручнику ст.95-97

 

Фізхвилинка

  Гра «Так - ні»

(Так – руки вгору підстрибнути, ні – присісти)

1) Усього материків на Землі - 5. (Ні. Шість: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида).

2) Найбільший материк у світі - Євразія. (Так).

3) Найвологіший материк у світі - Південна Аме­рика. (Так ).

4) Найдовший гірський ланцюг планети - Анди простягається на материку Північна Америка. (Ні. Анди - на материку Південна Америка).

5) Африка в перекладі з латинської означає «безмо­розний». (Так).

6) Материк Євразія майже повністю знаходиться у південній півкулі. (Ні. У Північній).

7) Річка Ніл тече в Євразії. (Ні)

8) В Австралії течуть безводні річки. (Так)

9) В Антарктиді живуть білі ведмеді. (Ні)

 

2. Природні зони і тваринний світ Землі

Робота в парі

(Робота з атласом ст.12-13 та таблицею «Материки Землі». Виконання завдань №4,5 у зошиті на ст.28-29)

  • А зараз ви попрацюєте в парі. Відкрийте зошит на ст. 28 завдання 4.
  • Що вам потрібно зробити? (підписати материки)
  • А в завданні 5? Виконати його вам допоможе атлас ст.12-13 і таблиця.

Перевірка виконання.

 

VІ. Закріплення нових знань і способів дій.

  1. Гра « Загадки – відгадки»

Відгадайте загадку та отримайте завдання. З’єднайте стрілками з материком  тільки правильні твердження.(Додаток)

  1. Там дивні рослини,

Там міднії гори.

А річка тече,

Широченна , як море. ( Південна Америка)

 

  1. Все як диво тут сприймаю я

Незвичайна ця …. ( Австралія)

 

  1. Чи насправді так, чи може сон це,

Наче казка, неповторний дивний світ.

Цей материк – улюблениця сонця

Де бував чудовий лікар Айболить. ( Африка)

 

  1. Відкритий був він

Випадково –

Той світ, що називають

Новим.   ( Північна Америка)

 

  1. У будь-яку погоду

все навкруги із льоду.  ( Антарктида)

    

    6. Про який материк я не загадала загадку? (Євразія)

 

  1. Гра « Відгадайте мене»

 

  1. Я -  найбільший материк , що складаюся з двох частин. ( Євразія).
  2. Я – материк , що знаходиться в східній півкулі, мої береги омиваються водами Індійського та Атлантичного океанів. ( Африка)
  3. Я- материк , на якому знаходиться південний полюс. ( Антарктида)
  4. Я – невеликий материк, що знаходиться в східній півкулі.  « Австралія)

 

 3.  Гра «Гаряча путівка»

  • На який із материків нам потрібно взяти такі речі? Чому?

( парасольку, валянки, літак, пляшку з водою, панаму)

Приймаються всі відповіді дітей, навіть неправильні.

Назви речей

Назва материка

Ми знаємо

парасолька

Південна Америка

Найвологіший материк

валянки

Антарктида

Найхолодніший материк

літак

Євразія

Найбільший материк

воду

Австралія

Найсухіший материк

панаму

Африка

Найжаркіший материк

 

 

4.  Самостійна робота

Робота з перфокартами

1. На півночі материка Євразія знаходиться ... .

а) тундра;

б) степи;

в) тайга;

г) пустині.

 

2. Кенгуру і єхидна поширені на материку ... .

а) Африка;

б) Північна Америка;       

в) Австралія;

г) Південна Америка.

 

3. Найбільший материк — це ... .

а) Австралія;

б) Євразія;

в) Південна Америка;

г) Африка.

 

4. На якому материку немає річок?

а) В Африці;

б) в Антарктиді;

в) у Північній Америці.

г) Євразія.

 

5. Батьківщина картоплі і помідорів — це ... .

а) Євразія;

б) Австралія;

в) Південна Америка;

г) Африка.

 

VІІ. Інформація про домашнє завдання

1. Прочитати статтю з підручника «Материки Землі» (с. 95 - 97) про материки, якими ми подорожували.

2. Навчитися показувати всі материки на фізичній карті півкуль.

3. Підготувати запитання про материки або коротку розповідь про один з ма­териків за матеріалами додаткових джерел інформації (дитячих енциклопедій, довідників, хрестоматій тощо).

 

VІІІ. Рефлексія

- Ось і закінчилася наша уявна подорож. Вам сподобалося?

- На яких материках ми побували?

- Чи однаковий тваринний і рослинний світ на нашій планеті?

- Від чого це залежить?

- А тепер визначте свій настрій.

В кожного учня на парті є три вирази обличчя. Завдання дітей вибрати лише одне, яке відповідає обізнаності з даної теми.

 Одну з вибраних фішок діти прикріплюють до дошки, тим самим дають оцінку успішності уроку.

 

ІХ. Підсумок уроку

Якщо поглянути на Землю із Космосу, то видно , якою малою є наша планета порівняно зі Всесвітом. Це ще раз переконує людей у необхідності захищати свій дім – планету Земля!

Майбутнє нашої планети залежатиме від вас , тому що ви можете «стати дослідниками, моряками, авіаторами, інженерами, вченими, що перемагають усі труднощі і стихії»( Микола Трублаїні)

Отож , і я вам бажаю бути наполегливими у досягненні своєї мети, наполегливості у здобутті  знань.

 

Категорія: Методична скарбничка | Додав: Anet2111 (26.09.2016)
Переглядів: 1234 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Имя *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 243

Заставська Ганна Володимирівна
uCoz
счетчик посещений