Субота, 17.04.2021, 17:25
Вітаю Вас Гість | RSS

Статистика

Онлайн всього: 3
Гостей: 3
Користувачів: 0
Гості сайту

Каталог статей

Головна » Статті » Виховна робота

Виховна година "Добро і Зло"

Тема: Добро і Зло

Виховна година

Мета:  Формувати уміння диференціювати ознаки доброго і злого. Розкрити переваги доброти над злом. Сприяти усвідомленню того, що добро слід починати із себе. Викликати бажання в дітей іти дорогою добра. Розвивати критичне мислення, творчу уяву, зв’язне мовлення. Виховувати кращі людські якості.

Обладнання: розсипанки слів, презентація «Ведро яблок», «Тест», конверти зі словами, рюкзак, сміттєвий мішечок, картки з визначенням добра і зла, пісня «Дорогою добра», 4 конверти з прислів’ями, прислів'я «Доброта - що сонце», сонце і 12 промінчиків, пам’ятка «Метод прес», куб з написами, рідина, фенолфталеїн, кислота, м/ф «Фунтік», квітки для галявини.

ХІД УРОКУ

І. Організація класу. 

Гра «Чарівні окуляри»

(робота в парах)

Завдання. Скажи добре слово про свого сусіда по парті.

  • Що ви відчули, слухаючи добрі слова?
  • Бажаю, щоб у вас весь урок був гарний настрій.

ІІ. Повідомлення теми.

Врятує світ краса –

Завжди так говорили

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало.

Бо стільки всюди зла – людина вже не та…

Тож, люди на Землі!

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла.

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.

Очікування від дітей…(про що буде розмова. Запис на дошці відповіді дітей)

- Скажіть, як ви думаєте про що піде мова у нас сьогодні на виховній годині?

 

Сьогодні ми поговоримо про добро і зло. Спробуємо з’ясувати значення цих абстрактних понять в житті людини і визначити, що потрібно робити, щоб терези завжди схилялися на сторону добра.

Наочність «Терези: Добро і Зло»

 

IІI. Вступна частина

  1. Складання слів із розсипанок

(Зі складів необхідно скласти слова: добро, ласка, ніжність, зло, байдужість, жорстокість.)

- Розподіліть їх на дві колонки.

 

2. Уявне малювання.

     - Якими кольорами ви б зобразили добро? (Світлим: сонце, квіти, хліб, радість.)

- А зло? (темними: хмара, підземелля, зброя)

3. Бесіда

  - Що ми вкладаємо в поняття «добро» і «зло»?

  - Як ми визначаємо добро це чи зло?

     Добро і зло розпізнається по вчинкам.  Запам’ятайте, щоб у людській душі не поселилось зло, людина повинна стверджувати добро – своєю поведінкою, своїми вчинками.

 

IV. Основна частина

1. Обговорення ситуацій

Учитель: У кожної людини є внутрішній потенціал добра і зла. Кожний учинок, думка є вибором того або іншого.

          А  зараз пропоную прослухати  ситуації та поміркувати над тим, хто з героїв проявив добро, а хто зло.  

 

Ситуація для обговорення №1

Вже кілька днів не був у школі Василько. Вчи­телька запропонувала Миколці провідати одноклас­ника й дізнатися про причину невідвідування ним школи.

Виявилося, що у Василька захворіла мати. Він все робить по дому сам. Доглядає маму, варить обід, пере білизну... Другого дня вчителька із декількома учнями прийшли до Василька й запропонували йому свою допомогу.

Мати Василька, що лежала в ліжку, заплакала.


Запитання для обговорення.
1. Про що йдеться у розповіді?
2. Що означає "бути хорошим ближнім"?
3. Як ви думаєте, чому мати Василька заплакала?
 

Ситуація для обговорення №2

НАШ ТАТО ОДУЖАВ

У синьоокої Катрусі сьогодні велика радість. Більше року хворів її тато. В лікарні лежав, три операції переніс. Мама і Катруся усе горювали. Не раз, бувало, Катруся вночі прокинеться і чує: мама тихо плаче. А сьогодні татко вже на роботі. Здоровий і бадьорий. Радісно сяють Катрусині очі. Як прийш­ла до школи, поділилась радістю з однокласниками.

— Наш тато одужав.

Петько і Грицько подивились на Катрусю, зни­зили плечима й, нічого не сказавши, побігли ганяти м'яч. Катруся підійшла до дівчаток.

— Наш тато одужав, — сказала вона і засяяла на радощах.

Одна з них, Ніна, спитала:

— Ну, то й що?

Катруся відчула, як до горла підкотилася грудка і їй стало важко дихати. Вона підійшла до одинокої тополі на краю шкільного подвір'я і заплакала.

— Чого ти, Катрусю, плачеш? — почула вона ти­хий ласкавий голос.

Підводить голову — Костик, мовчазний хлопчик, що сидить за останньою партою.

— Наш тато одужав, — каже, схлипуючи, Кат­руся.

— Ой, як здорово! — зрадів Костик.— Біля на­шого дому в бору зацвіли проліски. Зайдемо після уроків до нас, нарвемо й понесемо вашому татові.

Якби хто знав, як було радісно на душі у Кат­русі!

 

Запитання для обговорення.

  • Яка радість була у Катрусі?
  • Як відреагували діти на новину?
  • Чому Катруся заплакала?
  • Як себе повів Костик?

 

Висновок. Бути добрим — це не тільки здатність допомагати, співчувати. Бути добрим — це здатність радіти чужим радощам, успіхам, сприймати чужу радість чи горе як свої.

 

Ситуація для обговорення №3

Презентація (Ведро яблок)

  Подивимося ще одну притчу “Ведро яблок”.

- Чому вчить ця притча?

Висновок.

  • Як ви думаєте, чому в однакових ситуаціях різні люди поступають по-різному? (Залежить від рішення цієї людини)
  • Одні вирішують допомогти. А інші ні. Народна мудрість каже. що рішення щодо вчинків народжується у серці людини,то і відповідальність за свої вчинки несе також сама людина.

Наочність «Що добре, а що погано?»

 

2. Практична робота

А зараз  візьміть конверти зі словами і розподіліть їх на дві частини, які на ваш погляд символізують  Добро, а які – Зло?

 

Метод «Рюкзак».

Людські чесноти, близькі до добра, скласти в рюкзак, щоб взяти із собою в життєву дорогу.

Негативні риси характеру, скласти  в «сміттєвий мішечок», зав’язати. Нехай вони ніколи не торкнуться вашого серця.

(Діти спочатку зачитують риси характеру, потім складають у рюкзак чи мішечок).

 

Отже. Який висновок можна зробити?

Наочність:

Добро – усе позитивнее в житті людей!

   -  добра, корисна справа, дія, вчинок!

   - любов до батьків, близьких, Батьківщини!

 

Зло    – що-небудь погане, недобре.

                  - нещастя, лихо, горе.

                  - почуття роздратування, досади,розлюченості, гніву.

 

  • Розпізнавати добро і зло можна в реальних справах та вчинках.

 

3. Гра „Якщо ти добра людина, то повинен..."

 Умови гри: якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте у долоні, а якщо ні, то нічого не робите.

- Робити комусь зле, якщо ніхто не бачить.

- Допомагати мамі мити посуд.

- Не вмиватися.

- Берегти рідну природу та охороняти її.

- Шанувати працю інших людей.

- Галасувати, коли хтось відпочиває.

- Бути вихованим, стриманим.

- Обманювати, сваритися, хвалитися.

- Насміхатися з чужого горя.

- Не слухати батьків.

- Ображати інших.

- Красти.

- Захищати слабшого.

- Допомагати друзям у біді.

 

- Бачу, що ви знаєте, що має робити добра людина.

 

4. Дидактична гра «Чим я зігріваю людей?»

- З чим можна порівняти доброту? (Із сонечком, бо від доброти, як від со­нечка, стає тепліше).

Є таке прислів'я: «Доброта - що сонце».

От і нам допоможе со­нечко. Воно своїм промінчиком вказувати­ме нам шлях і зігріє у важку хвилину.

(Вчитель вивішує на дошку сонечко, а діти на промінчиках пишуть свої імена і позитивну рису характеру)

 

Олексій – дотепністю.

Даша – розумінням.

Іра – турботою.

Юля – ніжністю.

Люба – добротою.

Юра – надією.

Настя – повагою.

Вероніка – людяністю.

Катя – мудрістю.

Яніна – дружелюбністю.

Ларік – уважністю.

Діма – веселістю.

 

Вчитель. Якщо сонце велике – воно на небі. А є маленьке сонечко – воно світить в кожному з нас. Це наша доброта. Добра людина та, яка любить інших людей і допомагає їм. Добра людина любить природу і охороняє її. А любов і бажання допомогти – зігріває нас самих, як сонечко.

Отже, підсумовуючи, можна сказати, що доброта — це прагнення людини зробити щасливими інших людей.

Наочність «Доброта – це…»

Фізхвилинка

Виконання пісні «Дорогою добра» з рухами

 

5. «Аукціон прислів’їв».

(Робота в групах)

- Складіть прислів’я про добро і зло. Поясніть їх значення.

Добро не пропадає, а зло умирає.                     
З добрим дружись, а злого й лихого стережись.                 

Злий плаче від зависті, а добрий від радості.              
Хто сам не знав зла, не вміє шанувати добра
       

Вчитель. Пояснюючи прислів’я, ви не називали особи, з якої починається добро, але щоразу про неї говорили. Тож поміркуйте і дайте відповідь на питання: «З кого починається добро?»

6. «Метод прес» (власна позиція).

Користуючись пам’яткою, обрати свою позицію і дати відповідь на питання: «З кого починається добро?»

(Учні індивідуально обирають свою позицію. Висловлює її той, кого обере головуючий ).

«Метод прес»

1. Я вважаю, що...

2. Тому що...

3. Наприклад, ...

4. Таким чином, ...

Наприклад: 3 кого починається добро?

1. Я вважаю, що добро починається із кожного з нас.

2. Тому що недарма існує прислів’я: «Роби добро — добро і матимеш».

3. Наприклад. У нашому класі вчиться Настя К. Вона колись сказала, що її ніхто ніколи не ображав у класі. Я думаю це то­му, що вона добра дівчинка, нікого не ображає, до всіх ставиться по доброму, всім допомагає. Отже, і її ніхто не ображає.

4. Таким чином, я вважаю, що добро слід починати із себе.

Вчитель. Діти, на мій погляд, ви правильний зробили висновок, що добро слід починати із себе. Бо добро починається з мене і тебе (вчитель вказує на себе та будь-кого з дітей), з Каті і Насті, Діми й Іри, Дарини й Олексія. Тобто воно починається з кожного із нас.

Дорога добра — це дорога, якою повинна йти кожна людина: від народження і до смерті. З чого ж починається дорога добра? А починається вона зі ставлення кожної людини до оточуючого світу.

 

7. Пантоміма «Подаруй посмішку».

- А як ви думаєте, де живе доброта?

 

В доме добрыми делами занята,
Тихо ходит по квартире доброта.
Утро доброе у нас,
Добрый день и добрый час.
Добрый вечер, ночь добра,
Было доброе вчера.
И откуда, спросишь ты,
В доме столько доброты?

 

Доброта в першу чергу повинна жити у ваших серцях. Я думаю, ви погодитеся зі мною: якщо до людини відноситися з добротою, то і вона у відповідь захоче поділитися, ніби посмішкою, своєю добротою. І я хочу, щоб ви всі подружилися з посмішкою і подарували її своєму сусідові по парті, мені і нашим гостям.

Відчуваєте, діти, як тепло і затишно стало на душі. Яке велике значення має така здавалося б дрібниця, як вираз обличчя. Давайте зробимо так, щоб наші обличчя завжди були лише добрими.

Завдання:

Я показую картку з «поганим» словом, а ви добираєте до нього антонім і не називаєте його, а демонструєте за допомогою міміки і жестів.

Горе – радість

Плаче – сміється

Сумний – веселий

Жорстокість – співчуття

Жадний – щедрий

 

8. Метод «Кубування».

(Вчитель заздалегідь виготовляє куб. На кожній із граней написано одне з питань чи завдань. Учень кидає куб і відповідає на питання, яке йому випало на певній грані).

Приклад питань на гранях.

— Кого в класі ти назвеш добрим?

— Розкажи про добрі вчинки одного з однокласників.

— Пригадай, кого ти нещодавно образив. Знайди спосіб вибачитися.

— Розкажи, який добрий вчинок ти здійснив.

— Зроби комплімент сусідові (сусідці) по парті.

— Чи вважаєш ти себе доброю людиною і чому?

Вчитель. Добро має здатність бути щедрим та не потребує нагороди. Справжнє добро можливе тільки за умови великого душевного багатства. Хто щедро робить добро, у відповідь отримує ще більше. Але розраховувати на це не можна.

 

9. Тестування

Ставитись до інших відкри­то, по-товариськи, дружньо, з прихильністю може лише добра людина. Да­вайте дізнаємося на скільки товариським є кожен із вас.

 

Тест

(Презентація)

(За відповідь «так» зараховується 1 бал. На екрані питання. Вчитель  їх озвучує).

1. Чи звертаєш увагу, який настрій у однокласників, коли заходиш до класу?

2. Чи приємно тобі називати одноклас­ників по імені?

3. Під час сварки ти намагаєшся образи­ти однокласника?

4. Якщо кого-небудь із дітей звинуватив без причини вчитель, ти будеш  його захищати?

5. Якщо однокласник попросив у чомусь допомогти йому, ти погодишся?

 

Ключ до тесту:

4-5 балів - ти хороший товариш.

З бали - ще трішки придивись до себе, в тебе все вийде.     

1-2 бали - все залежить тільки від тебе, хочеш бути краще - зміни себе сам.

Висновок: Тож усе, чого тільки бажаєте, щоб чинили вам люди, самі чиніть їм і ви...
 

10. Проведення досліду

- Не існує ідеальних людей. Всі інколи помиляються, роблять злі вчинки. Ми спробуємо зараз побачити, якою може бути душа, під впливом злих і добрих вчинків.

У склянці прозора рідина – речовина. Уявіть собі, що це людська душа – чиста, не заплямована ні обманом, ні злими жорстокими вчинками. Та ось щось трапилось з людиною – і вона скоїла злий учинок (капає по капельці фенолфталеїн, вода стає рожевого кольору, дедалі темнішого), потім – ще щось недобре, погане. Поступово Душа темніє, їй важко, вона страждає, болить, мучиться. І, не витримавши цих душевних мук, людина знову починає творити добро (у розчин по капельці додається будь-яка кислота, і він знову стає безбарвним, прозорим). І сталося диво – душа знову поступово очистилася, стала красивою.

Висновок. Ніколи не пізно починати творити добро. Тож починайте цієї ж миті!

 

        11. Перегляд мультфільму

- Фундамент таких важливих для людини понять, як «добро» і «зло» закладається ще з дитинства. Всі дитячі казки вчать нас чітко розмежовувати і усвідомлювати різницю між добром і злом. Давайте зараз поринимо на кілька хвилин в чарівну країну мультиплікаційного мистецтва і переглянемо мультфільм «Фунтік».

- Чи легко вам було визначити  добрих і злих персонажів мультфільма?

- Чи завжди в сучасному житті це легко зробити? Чому?

 

Висновок: Добро і зло в житті тісно переплетені між собою. Кожного дня людина стоїть перед великими чи маленькими ситуаціями, в яких слід зробити вибір.

Пам’ятайте! Ви можете творити добро кожної миті! Тож прислухайтеся до свого серця і робіть вибір завжди на користь добра.

 

                12. Практична робота

- Сьогодні на уроці ми так багато говорили про добро. Давайте попрацюємо в групах і узагальнимо те, що ви сьогодні почули. Створимо вірші про добро і зло.

Представлення робіт

Розкажіть нам ще раз, що таке “добре” і що таке “погано”.

Виступ дітей:

 

1. Если с другом разделил 
Ты свои конфеты-
Хорошо ты поступил, 
Каждый скажет это. 
 

2. Ты узнал чужой секрет
И разнёс сейчас же,
Это плохо, хуже нет,
Это подло даже! 
 

3. Если подал ты при всех 
Девочке пальтишко,
Ты- культурный человек, 
Мировой мальчишка! 
 

4. Если ты, как дикий зверь, 
Сразу лезешь драться, 
Не достоин ты, поверь,
Человеком зваться! 
 

5. Если ты пригрел кота, 
Кормишь птичек в стужу,
Это- просто красота,
Только так и нужно! 
 

6. Ты подбил собаке глаз,
Бросил кошку в лужу.
Будь уверен, в сорок раз
Ты собаки хуже. 
 

7. Уважай людей вокруг,
Старших, младших тоже.
И тогда тебя, мой друг, 
Назовут хорошим. 
 

8. - Но как бы нас жизнь ни ломала,
В ней некое есть волшебство…
Хороших людей слишком мало.
И все – таки их большинство.
 

9. Стань добрым волшебником
Ну-ка попробуй
Тут хитрости вовсе не нужно особой
Понять и исполнить желание другого
Одно удовольствие, честное слово.
 

10. Не стой в стороне равнодушно
Когда у кого-то беда.
Рвануться на выручку можно
В любую минуту всегда.
 

11. И если кому-то поможет
Твоя доброта и дружба твоя
Ты счастлив, что день

не напрасно был прожит
На свете живешь ты не зря.

 

Ти добро лиш твори всюди,

Хай тепло тобі повнить груди.

Ти посій і доглянь пшеницю,

Ти вкопай і почисти криницю,

 

Волю дай, нагодуй пташину,

Народи і зрости дитину!

Бо людина в цьому світі

Лиш добро повинна творити.

 

 

V. Заключна частина

1. Гра «Галявина доброти»

Вчитель. Зараз ми з вами створимо квіткову галявину. На партах у вас є квіти різних кольорів, кожен колір відповідає певній рисі характеру. Оберіть найважливішу, на ваш погляд, рису характеру і прикріпіть до квіткових стебел.

(На квітках записано: червона квітка — доброта, жовта — совість, синя — сміливість, рожева — чесність. На «галявині» з’являються переважно червоні квіти).

Вчитель. Діти, дехто з вас змінив свою думку, тому на галявині розквітли «квіти доброти», хоча інші теж мають право на існування, бо всі позитивні риси характеру надзвичайно необхідні людям.

- Яку назву дамо квітучій галявині? («Галявина доброти» )

Діти, ви створили «Галявину доброти», тож нехай над нею світить «Сонце доброти».

Вчитель. Добра людина і сама схожа на ясне сонечко, тому що вона всіх вміє зігріти своєю любов’ю, турботою, ласкою, щирістю та щедрістю.

 

2. Варто задуматись!

- Один рік має 365 днів!

- Кожен день має 24 години!

- Кожна годинка має 60хвилин!

Отже, рік має 365 днів, 525600 хвилин. Як багато часу! Але яку частину цього часу ми приділяємо добрим справам?!

- Запитайте своїх батьків, чи доводилося їм робити вибір між добром та злом, і як відбувався цей вибір.

 

3. Підсумкова бесіда

  • Яка тема уроку?
  • Як ви розуміієте поняття добра і зла?
  • Чи сподобався вам урок?

 

    4. Заключне слово учителя:

Отож, творіть на землі добро, примножуйте кількість щасливих людей. Відкривайте свої серця і душі навстіж, поспішайте робити Добро, ставайте добродіями!

Поспішайте робити добро! Будьте добрими, щедрими, милосердними, і це повернеться вам сторицею.

Хотілося б, щоб після цього уроку кожен з вас осмислив свою життєву позицію, став добрішим, кращим, досконалішим і жив по цим правилам.

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Виховна робота | Додав: Anet2111 (24.09.2016)
Переглядів: 3967 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Имя *:
Код *:
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 243

Заставська Ганна Володимирівна
uCoz
счетчик посещений